دوربین مداربسته

اجزاء دوربین مداربسته و انواع آن

سیستم های مدار بسته تلویزیون (CCTV) چشم و گوش امنیت مدرن هستند. این سیستم‌ها برای ضبط، انتقال و ذخیره فیلم‌های ویدئویی به مجموعه‌ای از اجزا متکی هستند که آنها را به ابزاری ضروری در تنظیمات مختلف، از خانه‌ها و مشاغل گرفته تا فضاهای عمومی تبدیل می‌کند. در این وبلاگ شما را به سفری در پشت صحنه می بریم و اجزای ضروری تشکیل دهنده یک سیستم دوربین مدار بسته را تشریح می کنیم.

ساختار کلی دوربین مداربسته

به صورت کلی یک دوربین مداربسته متشکل شده از:

  • بدنه دوربین: قاب اصلی و قاب پوششی (بیرونی) که نسبت به فضای مورد استفاده آن را انتخاب می‌کنند
بدنه دوربین مداربسته

  • بخش های الکترونیکی دوربین: سنسور، بورد اصلی، کانکتور و بورد تغذیه
بورد دوربین مداربسته

  • لنز دوربین: لنز زوم یا موتور دار دوربین مداربسته نوعی از لنز است که امکان تغییر فاصله کانونی و در نتیجه زاویه دید دوربین را از راه دور مهیا می‌کند. این لنزها همچنین معمولاً دارای فوکوس خودکار نیز هستند. در این مطلب با این نوع از لنزها بیشتر آشنا خواهید شد.
لنز دوربین مداربسته

– وظیفه لنز:

اندازه چیپ تصویر دوربین‌ها محدود و کوچک است. این موضوع باعث خواهد شد تصویر تشکیل شده بر روی چیپ تصویر بسیار محدود باشد. برای رفع این مشکل باید از وسیله ای برای متمرکز کردن نور بر روی چیپ تصویر استفاده شود. به این وسیله لنز می‌گویند. لنز دوربین‌های مداربسته معمولاً از یک یا چند عدسی تشکیل شده که با توجه به فاصله کانونی، قسمت مشخصی از تصویر رو به رو را بر روی چیپ تصویر ایجاد می‌کنند. هر چه فاصله کانونی لنز بیشتر باشد تصویر را کمتر متمرکز می‌کند و زاویه دید دوربین کمتر خواهد بود. از طرفی در دو دوربین با لنزهای با فاصله کانونی ثابت دوربینی که چیپ تصویر بزرگ‌تری داشته باشد تصویر را با زاویه بیشتری نشان می‌دهد.

انواع دوربین مداربسته

دوربین مداربسته از کلمه انگلیسی Closed Circuit television  که به اختصار به آن ها CCTV گفته می شود. دوربین مداربسته به دوربین هایی گفته می شود که در جای خود ثابت هستند و تصاویر را به یک یا چند جا ارسال می کند. این دوربین ها در سیستم های نظارتی و مانیتورینگ استقاده می شوند.

-دوربین ها  از نظر سیگنال به دو دسته تقسیم می شوند: “آنالوگ” و “IP”

  • دوربین آنالوگ

این دوربین ها از نسل اول دوربین های مداربسته هستند که برای ارسال اطلاعات از امواج انالوگ استفاده می کنند. تصویر در این دوربین ها به وسیله دو رشته سیم منتقل می شود که وظیفه یکی از آنها حذف نویز است.

کابل متداول برای تصویر این نوع دوربین ها از نوع کواکسیال RG59  می باشد، کیفیت این نوع دوربین ها انالوگ می باشد که یکی از عیب های این نوع امواج نویز پیزری بالای آن ها است. نویز های الکتومغناطیسی و نوسانات برق از تهدیدات جدی بر کیفیت این نوع دوربین ها است.

چیپ تصویر از المان های بسیار ریز به نام پیکسل تشکیل شده است . زمانی که تصویر به وسیله دوربین ثبت می شود ، نور از لنز دوربین عبور کرده و به سنسور های  دوربین برخورد می کند. این المان ها میزان نوری که بر رو آن ها تابیده شده است را به الکترون تبدیل می کنند. این الکترون ها به ولتاژ تبدبل می شوند شپس توسط یک تقویت کننده این ولتاژ به صورت یک سیگنال استاندارد در آمده و به خروجی دوربین ارسال می شود.

برای ضبط کردن تصاویر این دوربین ها باید حتما امواج انالوگ ان ها به دیجیتال تبدیل شود. برای انجام این کار از دستگاه DVR استفاده می شود. دستگاه DVR  مختص ضبط تصاویر دوربین های انالوگ هستند.

دوربین های انالوگ دارای مزایایی از جمله قیمت مناسب، سهولت در نصب و تنوع بسیار بالای آن در بازار ایران است ولی در کنار همه مزایای آن دارای معایبی از جمله کیفیت پایین تر نسبت به دیجیتال، نویز پذیر بودن به علت انالوگ بودن، هزینه بالای سیم کشی، ارتباط بیسیم نا امن و با کیفیت پایین.

دوربین آنالوگ راصد
  • دوربین IP (تحت شبکه)

این دوربین ها نسل جدید دوربین های مداربسته هستند. اولین دوربین مداربسته تحت شبکه در سال 1996 توسط کمپانی axis ساخته شد که در اول با هدف توریستی تولید شدند.

 این دوربین ها از امواج کاملا دیجیتال برای ارسال اطلاعات  استفاده می کنند. یعنی بر خلاف دوربین های انالوگ که توسط DVR  به دیجیتال تبدیل می شوند این دوربین ها از همان ابتدای دریافت تصاویر امواج دیجیتال تولید می کنند. این دوربین ها تحت بستر شبکه کنترل و مرتبط می شوند.

همین ویژگی تحت شبکه  بودن در این دوربین ها به آن ها مزایایی همچون کیفیت بالای تمام دیجیتال، امکان استفاده بهینه از کابل های ارتباطی، امکان ارتباط بیسیم با کیفیت و امنیت بالا ولی ر کنار تمامی این مزیت ها قیمت بالای دوربین و محدودیت پهنای باند از معایب آن ها است. برای ضبط تصاویر این دوربین ها  دیگر نیازی به دستگاه DVR نیست.  بلکه یک دستگاه که تنها ارتباط شبکه ای ایجاد کرده و داده های دوربین های آی پی را ذخیره کند کافی است. به همین دلیل مفهوم ضبط دیجیتال جای خود را به مفهوم کاربردی تر ضبط شبکه می دهد. دستگاه ضبط تصاویر دیحیتال nvr  بدین منظور مورد استفاده قرار می گیرد.

-تقسیم بندی دوربین بر اساس شکل

  • دوربین های دام

دام در لغت به معنای گنبد می باشد. در واقع دوربین دام همان دوربین گنبدی شکل بوده است.این دوربین ها معمولا برا نصب زیر سقف طراحی شده اند و در اشکال متفاوتی در بازار موجود است. این دوربین ها دارای دید در شب می باشند. به کلیه دوربین های سقفی گنبدی دوربین دام گفته می شود.

  • دوربین های بولت

دوربین های بولت بخاطر شکل ظاهری و ضد آب بودن (IP66) برای محیط های بیرونی و شرایط سخت اب و هوایی مناسب هستند. این دوربین ها در دو نوع IP و انالوگ تولید می شوند. این دوربین ها از نظر کیفیت تصویر محدودیتی ندارند.

  • دوربین های اسپید دام چرخشی

دوربن های اسپیددام به تمامی دوربین هایی گفته می شود که قابلیت چرخش دوربین مداربسته درجای خود به وسیله کنترل کننده یا به صورت اتوماتیک را دارد. با استفاده از این دوربین فرد می تواند با استفاده از قابلیت PTZ  سیستم های مداربسته ، دوربین را به هر جهتی که می خواهد بچرخاندو در هرجا که میخواهد زوم کند. این دوربین ها به دلیل داشتن موتر در آن ها دارای قیمت بالا تری نسبت به بقیه دوربین ها دارند.

  • دوربین مخفی

دوربین های مداربسته مخفی می توانند در همه سایز و شکل وجود داشته باشند.از آنجا که استفاده از این دوربین ها ابتکاری می باشد میتوان آن هارا در همه جا استفاده و جایگذاری کرد. این دوربین ها در قاب های مختلفی مانند ساعت، قاب سیستم اطفاء و پریز برق موجود است.

1 نظر در “اجزاء دوربین مداربسته و انواع آن

  1. ساناز محمدی گفت:

    کسی میدونه دوربین مخفی قانونی هست یا خیر؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *